وبلاگ

معرفی شرکت اپل (APPLE INC)

معرفی شرکت اپل

 

معرفی شرکت اپل (APPLE INC)

 

شرکت اپل (به انگلیسی: Apple Inc.) یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزارکامپیوتر فعالیت می‌کند. این شرکت ابتدا با نام شرکت کامپیوتری اپل (.Apple Computer Inc) در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفورنیا، واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا تأسیس شد. این شرکت در دههٔ هفتاد میلادی با معرفی ریزرایانه‌های اپل I، اپل II، اپل III و پس از آن مکینتاش به بازار به آغاز و گسترش نوعی رایانه شخصیکمک فراوانی نمود.

اپل معمولاً به تولید سخت‌افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سخت‌افزاری این شرکت می‌توان آیپد، آی‌مک، مک بوکو آی پاد و آیفون و اپل واچ و اپل تی وی را نام برد. همچنین این شرکت در زمینهٔ تولید نرم‌افزار هم فعالیت دارد. نرم‌افزارهای آی‌تونز، آی‌لایف، آی ورک و سیستم‌عامل مورد استفاده در رایانه‌های این شرکت مک اواس ده نیز نمونه‌هایی از فعالیت نرم‌افزاری این شرکت هستند.

مدیریت اجرایی این شرکت برعهده استیو جابز بوده‌است. وی یک ماه قبل از مرگش از ریاست این شرکت کناره‌گیری کرد و به جای آن تیم کوکریاست این شرکت را بر عهده گرفته‌است. استیو جابز همراه با استیو وزنیاک و رونالد وین این شرکت را بنیانگذاری کردند. رونالد وین در کمتر از دو هفته پس از تأسیس شرکت سهام خود را به جابز و وزنیاک واگذار کرد.

شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ برای دهمین سال متوالی، عنوان تحسین شده‌ترین شرکت فناوری اطلاعات در جهان را به خود اختصاص داد.

این شرکت از سوی مجله فوربز یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان برای هشتمین سال پیاپی (از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۸) به عنوان با ارزش‌ترین برند جهان انتخاب شد.

در ماه اوت سال ۲۰۱۸ ارزش سهام شرکت اپل در بازار از مرز یک تریلیون دلار گذشت. این اولین باری است که مجموع ارزش سهام یک شرکت به چنین سطحی می‌رسد و به این ترتیب اپل به نخستین شرکت در جهان با ارزشی بیش از یک تریلیون دلار تبدیل شد.

 

معرفی شرکت اپل بنیان گذار

 

استیون پاول جابز (به انگلیسی: Steven Paul Jobs) (زادهٔ ۲۴ فوریهٔ ۱۹۵۵ در سان‌فرانسیسکو — درگذشتهٔ ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در پالوآلتو) کارآفرین، مخترع، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ ساله به همراه دوستش استیو وزنیاک ۲۶ ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانهٔ شخصی‌ای که شرکت اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت. یک سال پس از آن در سال ۱۹۷۷ اپل II نیز راهی بازار شد. در سال ۱۹۸۵ طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد. از مهمترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعدها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال ۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت. از اتفاقات مهم پس از این مسئله در اپل می‌توان به معرفی آی‌پاد در سال ۲۰۰۱، پرده‌برداری از آی‌تیونزاستور در سال ۲۰۰۳ و معرفی آی‌فون و آی‌پد در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ اشاره کرد.

 

استیو جابز
استیو جابز

 

جابز در سال ۱۹۸۶ یک گروه گرافیکی را از بخش گرافیک کامپیوتر لوکاس فیلم خرید. این شرکت که بعدها توسط خودش پیکسار نامیده شد، توانست فیلم‌های پویانمایی موفقی بسازد. در سال ۲۰۰۶ شرکت والت دیزنی، پیکسار را خرید. پس از این معامله جابز به سهام‌دار اصلی والت دیزنی تبدیل شد و به عضویت هیئت مدیرهٔ آن درآمد. در اکتبر ۲۰۰۳ سرطان جابز تشخیص داده شد و در اوت ۲۰۱۱، او از سمت مدیرعاملی اپل استعفا داد. تیم کوک، از مدیران ارشد اپل، مدیرعامل شد و جابز به عنوان رئیس هیئت مدیره به فعالیت‌هایش ادامه داد.

 استیو جابز در نهایت بر اثر عوارض ناشی از سرطان لوزالمعده، در تاریخ چهارشنبه ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

 

 

معرفی شرکت اپل و لوگوی آن

 

درباره ی لوگوی شرکت اپل عده ای می گویند این همان سیب نیوتون است که این بار در سر استیو جابز فرود آمده و پی به یک راز جدید برده است.همچنین در برخی وبسایت ها درباره زندگی نامه استیو جابز میگویند و سیب گاز زده را به زندگی و شغل قبلی او نسبت میدهند . اما راب جَنُف Rob Janoff خالق این سیب سحرآمیز- سیب شرکت اپل علت دیگری را در طراحی آن عنوان کرده است که بسیار منطقیست!

Rob Janoff می گوید دلیل گاز زده بودن سیب شرکت اپل این است که اگر به طرح کلی سیب در قالب abstract دقت کنید خواهید دید که ممکن است، با میوه های دیگه خصوصا گیلاس اشتباه گرفته شود

بنابر این اگه سیب رو گاز زده ترسیم کنیم دیگه کاملا مشخص می شود که این یک سیب است نه گیلاس. مسئله مهم دیگر این است که شما با دیدن یه سیب آبدار و قرمز اولین چیزی که به ذهن تان می رسد این است که یک گاز محکم از این میوه خوشمزه بگیرید.

نکته بسیار جالب اینجاست که برخلاف تصور خیلی ها، خلق لوگوی اپل از اولین روز ملاقات Rob Janoff با مدیران اپل تا روز رو نمایی از نسخه نهایی این لوگو فقط ۲ هفته طول کشید.

 

لوگوی اپل

 

 

عامل موفقیت در فروش شرکت اپل چیست؟!

 

تاکید بر بالا بردن میزان رضایت مشتریان است نه بر میزان بالای فروش، که به اختصار به آن APPLE می گویند.

Approach         برخورد با مشتریان با خوش آمد گویی گرم و خودمانی

Probe               بررسی مودبانه برای دریافتن کامل نیازهای مشتری

Present            ارائه راه حلی برای اینکه مشتری بتواند زودتر به خانه برگردد

Listen               گوش فرا دادن و حل کردن هر مسئله و دلواپسی

End                  خاتمه دادن با وداعی گرم و دعوت به بازگشت

 

 

اگر دلایلی که متخصصان امر عنوان کرده‌اند قابل قبول نیستند، پس چه چیزی باعث موفقیت اپل شده است؟ فاکتورهای زیادی وجود دارند و البته یکی از مهم‌ترین آنها این است که اپل در امر بازاریابی بهتر از رقبای خود عمل کرده است. موفق بودن در بازاریابی، لفظی بسیار کلی است و برای تشریح آن هفت عامل را می‌توان توضیح داد:

۱) وجهه شرکتی: با شروع موفقیت iPod، اپل نام خود را از اپل کامپیوتر به شرکت اپل تغییر داد تا نشان دهد محصولات جدید آن تنها به حوزه کامپیوتر محدود نمی‌شود. ادامه موفقیت‌های شرکت و افزایش قیمت سهام آن، وجهه شرکت را روزبه‌روز بهبود می‌بخشد.

۲) تثبیت موقعیت: استیو جابز در طول مدتی که اپل را ترک کرده بود، یاد گرفت چگونه پایگاه‌های موثری برای نام گذاری برندها ایجاد کند. بنابراین به جای استفاده از اعداد و حروف متعدد از پایگاه i استفاده کردند که نشان دهنده برند شرکت اپل است. از آنجایی که این محصولات انحصارا متعلق به شرکت اپل هستند، موقعیت شرکت را تثبیت می‌کنند.

۳) محصولات: به‌رغم تولید انبوه محصولات اپل، در آنها باکیفیت ترین مواد اولیه، طراحی صنعتی زیبا و ظرافت به کار می‌رود. در این محصولات نرم‌افزار و سخت افزارهایی که شرکت ارائه می‌کند با هم سازگارند (مثلا iPod همراه باiTunes) تا استفاده از آنها آسان شود.

۴) قیمت: محصولات اپل نسبت به سایر رقبا حاشیه سود بهتری دارند و باعث می‌شوند اپل به طور مداوم بر کیفیت محصولاتش بیفزاید. کنترل قیمت به دلیل منحصر به فرد بودن هر یک از محصولات امکان پذیر است. به علاوه، کمتر پیش آمده مصرف کننده بعد از استفاده از محصولات اپل از قیمت آن شکایت داشته باشد.

۵) توزیع: قبلا فقط خرده‌فروشان محصولات اپل را ارائه می‌کردند، اما اکنون خود شرکت فروشگاه‌های ویژه‌ای را برای توزیع محصولاتش راه‌اندازی کرده است. همچنین تولیدکنندگان خودرو یا محصولات دیگر، تولیدات خود را برای استفاده از iPod و iPhone سازگارکرده‌اند.

۶) تبلیغات: اولین تبلیغ اپل مربوط به کامپیوترهای مکینتاش در سال ۱۹۸۴ بود که سروصدای زیادی به پا کرد، اما در افزایش فروش این محصول چندان تاثیرگذار نبود. امروز تبلیغات بازرگانی اپل با نمایش مزایای محصولات جدید، تاثیر بسزایی در فروش آنها دارد.

۷) سیستم اطلاعات بازاریابی: شرکت اپل از طریق برنامه‌های iTune، iBooks و فروشگاه‌های مخصوص اپل اطلاعات زیادی از مشتریان خود به دست آورده است. بنابراین، مانند شرکت رقیب خود آمازون، اپل از این اطلاعات استفاده می‌کند تا به مشتریان خود در مورد محصولات جدید اطلاع دهد و روابط خود را با آنها توسعه دهد.

اپل در هماهنگ‌سازی این استراتژی‌های بازاریابی بسیار ماهرانه عمل کرده است. تولیدiPod سرآغاز موفقیت‌های بعدی اپل بود که توانست شهرت زیادی برای این شرکت به همراه آورد. این امر موجب شده بازار همیشه منتظر معرفی کالاهای جدید اپل باشد و حتی محصول جدید آن را پیش‌بینی کند.

 

چند نکته جالب در مورد شرکت اپل :

 

دارایی‌های جابز در والت دیزنی ۲ برابر دارایی‌هایش در اپل است

 

استیو جابز هم اکنون ۷٫۴ درصد از سهام شرکت مشهور والت دیزنی را در اختیار دارد. مشارکت جابز در این شرکت با داشتن ۱۳۸ میلیون سهم، ارزش دارایی‌ او را به ۴٫۵ میلیارد دلار رسانده است. این در حالی است سهم مدیر ارشد اپل در این شرکت در حدود ۰٫۵ درصد و ارزش دارایی او در اپل در حدود ۲٫۱ میلیارد دلار گزارش شده است.

استیو جابز از نزدیک به ۳۰۰ حق انحصاری اختراع نگهداری می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز استیو جابز از ۳۱۳ اختراع نگهداری می‌کند که از این تعداد ۹ تای آن‌ها متعلق به بیل گیتس مدیرمایکروسافت و در حدود ۱۲ تا متعلق به سرگی برین از گوگل و لری پیج است.

از این شرکت تقریبا هر روز شکایت می‌شود

وقتی یک شرکت موفق شود بیشترین سهم بازار محصولات رایانه‌ای را از آن خود کند و در نخستین روزهای معرفی محصولات جدید خود میلیون‌ها دستگاه از آن را به فروش برساند، طبیعی به نظر می‌رسد که هر کسی وسوسه شود تا خود را در سود این شرکت سهیم کند.

 

 

اپل

 

​نظرات کاربران:

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید